Learning to Ski and Taking Feedback: A Business Executive’s Perspective

Kate Johnson, een succesvolle zakenvrouw met ervaring bij toonaangevende bedrijven als Microsoft, Oracle en GE, heeft een belangrijke les in haar loopbaan geleerd. Hoewel ze is afgestudeerd aan de Wharton School en momenteel fungeert als president en CEO van Lumen Technologies, haalde ze een belangrijke levensles uit het skiën, dankzij de coaching van haar echtgenoot.

Als levenslange sporter beschouwde Johnson zichzelf altijd als een “goede” skiër, maar ze stak wat bleekjes af bij haar echtgenoot, een expert op de pistes. Het verschil in vaardigheden beperkte de routes die ze samen konden afleggen. Tijdens een van hun skitrips naar Deer Valley, Utah, besefte Johnson dat ze veel kon leren van haar echtgenoot om een betere skiër te worden, dus vroeg ze hem om haar te coachen.

Echter was zijn reactie niet wat ze had verwacht. “Absoluut niet,” zei hij.

Johnson legde haar echtgenoot uit dat ze twee redenen had om zijn coaching te willen – en één daarvan had niets met skiën te maken.

“Dit is echt belangrijk voor mij,” zei ze tegen hem. “Ten eerste wil ik een betere skiër worden voor ons. We zullen meer plezier kunnen hebben als ik je niet ophoud op de pistes en verschillende hellingen. Ten tweede wil ik beter worden in het ontvangen van feedback op een constructieve manier. Ik wil dat je me hierbij helpt.”

Uiteindelijk ging haar echtgenoot akkoord om haar te coachen, maar onder enkele voorwaarden. “Er moeten regels zijn,” zei hij. “Ik doe niet mee als er emotionele reacties bij komen kijken.”

“Perfect,” antwoordde ze. “Dat is geweldig. Dat is jouw grens. Nou, ik heb ook een grens. Je mag me niet meer dan drie dingen tegelijkertijd geven om aan te werken.”

Haar verzoek was een cruciaal onderdeel van Johnson’s verzoek, een belangrijke les die ze in haar carrière heeft geleerd. Voor ze Lumen leidde, een bedrijf met één van ‘s werelds grootste vezelnetwerken dat talloze bedrijven en overheidsinstanties met elkaar verbindt, was Johnson hoofd van de Amerikaanse divisie van Microsoft en bekleedde ze een leidinggevende functie bij Oracle en GE. Johnson is gespecialiseerd in het leiden van bedrijven en digitale transformatie bij Fortune 100-bedrijven.

Tegenwoordig richt Johnson zich op het verbeteren van maximaal drie aspecten tegelijk, zowel in haar carrière als op de pistes. Dit is de “regel van drie” die ze hanteert.

“Ik maak nooit een ontwikkelingsplan met iemand die meer dan drie prioriteiten heeft. Ik denk niet dat je aan meer dan drie dingen tegelijkertijd kunt werken,” aldus Johnson.

Volgens Johnson verlies je je focus als je te veel prioriteiten hebt. “Denk je eens in dat je zeven prioriteiten hebt en ze over het hele bedrijf verspreidt,” zei ze. “Ik hoop dat niemand aan meer dan drie van die prioriteiten werkt.”

In het interview bood Johnson ook tactisch advies om uit te blinken op de werkvloer, waarbij ze haar “regel van drie” implementeert in je leiderschaps-toolkit:

1. Feedback is je vriend: “Van slecht naar goed naar geweldig en uiteindelijk de beste aller tijden vereist de vaardigheid om feedback te accepteren over hoe je vandaag presteert,” zei ze. “Denk er niet aan als kritiek, maar als een manier om naar het volgende niveau te gaan. Deze verschuiving in mindset is van essentieel belang.”

2. Het belangrijkste is het goed doen, niet per se gelijk hebben: Een cultuur die draait om succesvolle resultaten bepaalt “alles, van hoe je verschijnt in een kamer vol leidinggevenden die samen problemen proberen op te lossen, tot het presenteren aan het bestuur over onze kwartaalresultaten, of zelfs tijdens een telefonische vergadering over de winst”, merkte Johnson op.

3. Richt je op de basis: “Heb je ooit een coach gehad die je vertelt dat je aan 72 dingen moet werken?” vroeg Johnson. “Ik kan mijn slag niet veranderen als ik tennis speel, de manier waarop ik swing met een honkbalknuppel of hoe ik beweeg op het tennisveld. Je moet me gewoon vertellen wat de drie basisdingen zijn.”

Dankzij deze adviezen en de coaching van haar echtgenoot is Johnson nu een betere skiër geworden. Samen trotseren ze de meest uitdagende hellingen op de berg.

“Kortom, ik kan overal op de berg skiën!” lacht ze. “Hij heeft me echt geholpen om niet alleen te leren skiën, maar ook om te begrijpen dat feedback ontvangen gemakkelijk moet zijn voor degene die het geeft. Als je deze veiligheid kunt creëren binnen de grenzen van de gestelde regels, kan het uiterst impactvol zijn.”

Veelgestelde vragen:

1. Wat is de belangrijkste les die Kate Johnson heeft geleerd in haar carrière?
– Kate Johnson heeft geleerd dat ze kan leren van anderen om beter te worden in haar werk, niet alleen in haar sportieve activiteiten.

2. Waarom wilde Kate Johnson dat haar echtgenoot haar coachte?
– Kate Johnson wilde een betere skiër worden en effectiever feedback kunnen ontvangen.

3. Wat was de voorwaarde van haar echtgenoot om haar te coachen?
– Haar echtgenoot stemde ermee in om haar te coachen, maar alleen als er geen emotionele reacties bij betrokken waren.

4. Wat is de “regel van drie” die Kate Johnson hanteert?
– De “regel van drie” houdt in dat ze zich richt op het verbeteren van maximaal drie aspecten tegelijk.

5. Waarom is het volgens Johnson belangrijk om je te beperken tot drie prioriteiten?
– Johnson gelooft dat je je focus verliest als je te veel prioriteiten hebt. Ze zegt dat je niet aan meer dan drie dingen tegelijk kunt werken.

Belangrijke termen:

– Wharton School: Een prestigieuze business school behorend tot de University of Pennsylvania.
– Lumen Technologies: Een bedrijf met een van ‘s werelds grootste vezelnetwerken dat bedrijven en overheidsinstanties met elkaar verbindt.
– Oracle: Een internationaal technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling en verkoop van software, hardware en clouddiensten.
– GE: Afkorting voor General Electric, een wereldwijd conglomeraat actief in verschillende sectoren, waaronder elektronica en energieopwekking.

Suggestie Related Links:
Lumen Technologies
Wharton School
Oracle
General Electric